تمهیدات اسپاتیفای در برابر سوءاستفاده هوش مصنوعی

اقدام اخیر اسپاتیفای در حذف ۷۵ میلیون قطعه اسپمی و وضع قوانین جدید در قبال جعل هویت، فیلترینگ و شفافیت (افشای هوش مصنوعی)، نشان‌دهنده یک تلاش جدی برای محافظت از سلامت اکوسیستم موسیقی در برابر سوءاستفاده‌های هوش مصنوعی است. این شرکت ضمن حفظ خوش‌بینی نسبت به پتانسیل هوش مصنوعی، با هدف ارائه «شفافیت بیشتر» به شنوندگان و قرار دادن هنرمندان در کنترل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، خود را به عنوان ناظر جدی در فضای دیجیتال معرفی می‌کند.

2025/10/31 #2299

در پایان شهریور، اسپاتیفای (Spotify) اعلام کرد که در حال تقویت تدابیر حفاظتی خود برای هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی در برابر سوءاستفاده از هوش مصنوعی (AI) است. این تدابیر جدید شامل اجرای بهتر قوانین نقض هویت، راه‌اندازی یک سیستم فیلتر جدید برای اسپم، و ملزم کردن به افشای استفاده از هوش مصنوعی در اعتبارات موسیقی است.

اسپاتیفای اذعان کرد که پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مولد (Generative AI) اغلب “ناآرام‌کننده” بوده است، و با هدف کاهش محتوای مضر و جلوگیری از انحراف حق امتیازها به سمت “بازیگران بد” (bad actors)، اقدام به حذف ۷۵ میلیون قطعه موسیقی اسپمی کرده است.

مقابله با محتوای “بی‌کیفیت” و بازیگران بد

اسپاتیفای معتقد است که هوش مصنوعی، در بهترین حالت، راه‌های جدیدی را برای هنرمندان جهت خلق موسیقی و برای شنوندگان جهت کشف آن باز می‌کند. با این حال، در بدترین حالت، هوش مصنوعی توسط “بازیگران بد” و “مزارع محتوا” برای گیج کردن شنوندگان، فریب آن‌ها، تزریق “بی‌کیفیت‌ها” (slop) به اکوسیستم، و دخالت در مسیر شغلی هنرمندان واقعی استفاده می‌شود.

این نوع محتوای مضر، تجربه کاربری شنوندگان را تنزل می‌دهد و اغلب تلاش می‌کند تا حق امتیازها را به سمت افراد سودجو منحرف سازد. مدیرعامل اسپاتیفای، دانیل اِک، بر لزوم محافظت شدید در برابر بدترین بخش‌های هوش مصنوعی مولد تأکید کرده است.

اجرای قوی‌تر برای جلوگیری از جعل هویت

یکی از اقدامات کلیدی اسپاتیفای، تقویت قوانین خود در زمینه جعل هویت است. این شرکت یک خط‌مشی جدید معرفی کرده است که نحوه رسیدگی به ادعاهای مربوط به شبیه‌سازی‌های صوتی هوش مصنوعی (AI voice clones) و سایر اشکال جعل هویت صوتی غیرمجاز را شفاف می‌سازد. بر اساس این قانون، تقلید صوتی تنها زمانی در موسیقی مجاز است که هنرمند شبیه‌سازی شده، استفاده از صدای خود را صراحتاً تأیید کرده باشد.

علاوه بر این، اسپاتیفای در حال افزایش سرمایه‌گذاری برای محافظت در برابر یک تاکتیک جعل هویت دیگر است؛ جایی که آپلودکننده‌ها موسیقی (هوش مصنوعی یا غیره) را به طور متقلبانه به پروفایل هنرمند دیگری تحویل می‌دهند.

سیستم فیلتر جدید برای مبارزه با اسپم‌های انبوه

اسپاتیفای ابراز امیدواری کرده است که تدابیر جدید فیلتر اسپم بتواند مشکلاتی نظیر «آپلودهای انبوه»، «محتوای تکراری»، «هک‌های سئو»، «سوءاستفاده از آهنگ‌های بسیار کوتاه» و سایر اشکال «بی‌کیفیتی» را کاهش دهد. این مسائل به دلیل سهولت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، رایج‌تر شده‌اند.

فیلتر جدید اسپم، آپلودکننده‌ها و قطعاتی را که درگیر این تاکتیک‌ها هستند، شناسایی و برچسب‌گذاری کرده و توصیه آن‌ها را متوقف خواهد کرد. اسپاتیفای در عین حال متعهد شده است که در اجرای این فیلتر مراقب باشد تا آپلودکننده‌های صحیح مجازات نشوند.

افزایش شفافیت از طریق افشای هوش مصنوعی

سومین اقدام مهم اسپاتیفای، افزایش شفافیت با معرفی افشای هوش مصنوعی برای موسیقی‌هایی است که دارای اعتبارات استاندارد صنعتی هستند. این شرکت معتقد است که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اغلب طیفی است و یک دودویی ساده نیست؛ چرا که هنرمندان ممکن است از هوش مصنوعی تنها برای بخش‌هایی از تولیدات خود استفاده کنند. به همین دلیل، صنعت به یک رویکرد ظریف برای شفافیت هوش مصنوعی نیاز دارد و نباید مجبور باشد هر آهنگ را صرفاً به عنوان “هوش مصنوعی است” یا “هوش مصنوعی نیست” طبقه‌بندی کند.

همکاری برای توسعه استانداردهای صنعتی

اسپاتیفای اعلام کرده است که از توسعه و پشتیبانی از استانداردهای جدید صنعتی برای افشای هوش مصنوعی در اعتبارات موسیقی، که از طریق Digital Data Exchange (DDEX)، یک سازمان بین‌المللی تنظیم استانداردها، در حال توسعه است، حمایت خواهد کرد. اطلاعات مربوط به این افشای هوش مصنوعی قرار است در سراسر اپلیکیشن اسپاتیفای نمایش داده شود.

این اقدامات جدید حفاظتی با وجود آن صورت می‌گیرد که اسپاتیفای هوش مصنوعی را در سایر بخش‌های کسب‌وکار خود پذیرفته است؛ به عنوان مثال، در بهمن گذشته، این شرکت اعلام کرد که از طریق همکاری با ElevenLabs، کتاب‌های صوتی روایت‌شده توسط هوش مصنوعی بیشتری را قبول خواهد کرد.

استقبال ناشران بزرگ و الزامات سیستمی

این تدابیر جدید مورد استقبال شدید ناشران بزرگ موسیقی و طرفداران قرار گرفته است. سخنگوی یونیورسال موزیک گروپ (UMG) این حفاظت‌های جدید را «گام‌های مهمی رو به جلو» و سازگار با اصول «هنرمند محور» (Artist Centric) آن‌ها دانست. UMG تاکید کرد که پلتفرم‌ها، توزیع‌کننده‌ها و تجمیع‌کننده‌ها باید تدابیری از قبیل فیلتر کردن محتوا، بررسی نقض حق تکثیر، سیستم‌های جریمه برای نقض‌کنندگان مکرر، و تأیید نام و چهره را اتخاذ کنند تا «دریای نویز و محتوای نامربوط» که صدای هنرمندان را تهدید می‌کند، کاهش یابد.